Dutch language English language

Voorproefjes - Dóór met Bioplek (7-7-2012)

Een van de twee makers van de populaire onderwijssite Bioplek, gaat met pensioen. Dat wil zeggen, de biologiedocente Ineke Marree stopt met lesgeven. ‘Maar met Bioplek ga ik natuurlijk door.’

© bionieuws

Er is vrijwel geen school die er niet mee werkt, geen biologiedocent die er niet lyrisch over is: Bioplek. Deze website biedt een schat aan materialen voor het vak biologie: practica, animaties, beeldmateriaal, samenvattingen. Wie wil uitleggen hoe het hart in elkaar zit of hoe het tegenstroomprincipe werkt, vindt alles wat hij nodig heeft op Bioplek.

De site is het product van twee biologiedocenten die er in hun vrije tijd aan werken, al jarenlang. Gerard Scholte en Ineke Marree zetten de eerste materialen in 1998 online voor hun eigen leerlingen, van het Cambium College in Zaltbommel. Nu trekt Bioplek zo’n vijftienduizend unieke bezoekers per week. Marree: ‘Daar word ik wel eens zenuwachtig van. Dan denk ik: o jee, klopt het allemaal wel? En dan ga ik het allemaal nog maar weer eens controleren.’

Hoe is Bioplek ontstaan?
‘Vanaf de jaren tachtig werkten Gerard en ik al aan een practicumsysteem volgens de natuurwetenschappelijke denkmethode. Die was destijds helemaal nog niet populair in het onderwijs. We maakten kaarten waarmee leerlingen zelf praktisch onderzoek konden doen. Later maakten we ook studiewijzers voor de theorielessen. Vanaf eind jaren negentig hebben we materialen online gezet, eerst de opdrachtkaarten en animaties en later ook samenvattingen voor de eindexamens. In eerste instantie voor onze eigen leerlingen, voor zelfstudie. Maar al snel hoorden we van collega’s dat ze de materialen graag in de les gebruikten. We hadden nooit het idee dat Bioplek landelijk populair zou worden, totaal niet.’

Is een boek niet voldoende?
‘Onderwijs is voor mij: leerlingen actief aan de gang zetten. Op het Cambium College besteden we tweederde van de lestijd aan practicum. Leerlingen vinden het leuker om praktisch bezig te zijn dan om iets alleen maar uit een boek te leren. Een goed practicum geeft de theorie handen en voeten. Daar kan Bioplek een handig hulpmiddel bij zijn. Daarnaast biedt Bioplek de theoretische informatie op een andere manier aan. Een boek kan nooit bieden wat een animatie laat zien. Het blijkt telkens weer dat de stof daardoor beter blijft hangen.’

Wie doet wat, van jullie twee?
‘Gerard is de man van het idee, ik ben meer van de praktische invulling. Gerard is een ontzettend goede tekenaar, hij maakt alle animaties zelf. Ik schrijf vooral de teksten, en ik maak de samenvattingen. Ook het technische gedeelte doen we zelf. Dat stelt eigenlijk niet zoveel voor. We zijn destijds gewoon maar begonnen, zonder vooropgezet plan. Daarom zijn sommige dingen misschien niet heel doordacht, maar dat wordt geleidelijk beter.’

Jullie doen dit allemaal in je vrije tijd. Wat is je drijfveer?
‘Ik zit nu veertig jaar in het onderwijs. Ik denk dat iedere baan alleen maar leuk blijft als je steeds nieuwe dingen doet, en jezelf steeds blijft ontwikkelen. Bioplek vervult voor mij een deel van die functie. Je blijft scherp: hoe zit dit precies in elkaar, hoe kan ik dat het beste uitleggen? Ik doe dat graag naast mijn baan. Ik heb nooit fulltime docent willen zijn, helemaal vermalen worden in de stroom van het lesgeven en dan ’s avonds alleen maar dood op de bank kunnen neerploffen. Maar alles bij elkaar heb ik daardoor altijd méér dan fulltime gewerkt. Het is voor mij geen heilig vuur, beslist niet. Of een drang om het onderwijs te verbeteren. Nee, ik vind het gewoon leuk om dit te doen. Je kunt ook gaan vissen of tv kijken. Een passie? Dat vind ik te sterk uitgedrukt. Ik kan het ook heel goed naast me neerleggen.’

Wilde je altijd al leraar worden?
‘Nee, het is stom toeval dat het zo gelopen is. Tijdens mijn studie heb ik mijn lesbevoegdheid gehaald, want ik dacht: “Je weet maar nooit waar dat goed voor is.” Ik vond de opleiding wel aardig, maar niet bijzonder. Na mijn afstuderen wist ik zeker dat ik niet het onderzoek in wilde. Maar wat dan wel? Toen ik een vacature op een school voorbij zag komen, solliciteerde ik daarop. En ik kreeg de baan, in Hilversum. Het bleek een verschrikkelijk leuke school te zijn. Ik zie mezelf nog zitten, terug in de trein na mijn allereerste dag. “Wow, dit is leuk”, dacht ik. En dat gevoel is gebleven.’

Ben je positief over de recente ontwikkelingen in het biologieonderwijs?
‘Ja, in elk geval wat betreft de groeiende aandacht voor de toepassing van de kennis, en voor actieve werkvormen. Maar wel vind ik het jammer dat de aandacht soms te sterk op de biochemische en moleculaire kant van de biologie ligt. Dat maakt het vak voor leerlingen met een maatschappijprofiel lastig. En al die beleidsmakers dan, en die juristen – moeten die soms geen biologie snappen? Natuurlijk, het is belangrijk dat leerlingen kennismaken met de moderne ontwikkelingen. Maar wat ik zelf óók ongelooflijk belangrijk vind, is natuurbeleving. Biologie moet ook altijd het vak blijven dat laat zien hoe mooi die natuur is. Verbazing en verwondering kweken. Kijk eens wat er allemaal leeft!’

Wat ga je doen nu je met pensioen bent?
‘Ik blijf natuurlijk bezig met Bioplek. Ik ga bijvoorbeeld de samenvattingen aanpassen aan het nieuwe examenprogramma. En ik wil graag een algemene practicumhandleiding schrijven voor docenten. Verder zijn we onlangs een samenwerking aangegaan met De Praktijk, en die willen we verder uitbreiden. Samen willen we Bioplek professionaliseren, een verdienmodel opstellen. Met name om nieuwe dingen te kunnen maken, zoals Engelstalige animaties voor het tweetalig onderwijs. Gerard is de animaties nu geschikt aan het maken voor de iPad. Ik zeg vaak tegen mensen: “Ik kan ontzettend lui zijn. Als het mooi weer is, doe ik dagen achter elkaar niets.” Maar dat is niet echt zo. Ik werk toch wel graag.’
 


< Terug naar de voorproefjes
Copyright © 2010 - Alle rechten voorbehouden - Webdesign Laurens Mast Freelance Webdesign